Denne hjemmeside benytter cookies Okay, jeg forstår
All Sports United

Kundeservice

Nordens største forhandler af sportsudstyr

Levering

- Hurtig levering

Vi tilbyder hurtig levering på blot 1-4 dage i hele landet. Fri fragt ved køb af vare for over 299,-* Undtaget herfor er dog bestillingsvarer, cykler og ski.

Læs mere

Betaling

- Sikker betaling

Del din betaling op på mellem 3-36 måneder, betal på faktura eller betal straks online via Visa/Visa Electron, Maestro eller Mastercard. Valget er dit!

Læs mere

Bytte & retur

- 365 dage

Vi tilbyder 365 dages penge tilbage garanti, fra den dato, du har bestilt din vare, og gratis retur samt ombytning. Det skal være nemt at handle hos os!

Læs mere

Tilmeld dig

- De seneste nyheder

Som abonnent forkæler vi dig med eksklusive tilbud, sæson nyheder og vores bedste tips & tricks! Du deltager samtidig alle vores konkurrencer!

Registrer dig

Guide /

Kom i gang med at løbe

 

Løb er enkelt, effektivt og har masser af fordele. Du får frisk luft, det er godt for hjertet og ideelt for at klare hovedet. I tillæg er det også en af de lettest tilgængelige træningsforme du finder – du behøver bare at komme ud af døren, og sætte igang.

Lige meget om du kæmper med at komme op af sofaen og over dørtærsklen, eller har planer om at løbe gadeløb eller marathon, er det rigtige udstyr vigtigt for at få en god og positiv løbeoplevelse og undgå skader, og det kan også bidrage til at du træner bedre, og får en hurtigere fremgang.

Vi giver dig tips som gør det lidt nemmere, og sjovere at komme ud at løbe.

 

Løbesko

Der er én ting du ikke kan klare dig uden hvis du skal løbe, og det er et par løbesko.

Gode løbesko er alfa omega for en god løbeoplevelse, og jo mindre løbs- og træningserfaring du har fra tidligere, jo vigtigere er det at du har sko som passer til dig og dit behov.

Løb giver stor belastning på både fødder, knæ, hofter og ryg, og for dig som er nybegynder, vil belastningen være uvant og kunne opleves som ekstra stor. Derfor er det vigtigt at tage hensyn til både vægt, planlagt løbemængde og hvilken type fod du har.

Se vores udvalg af løbesko her

 

Pronation

Du har måske hørt udtrykket normal pronation og overpronation når det gælder snak om løbesko.

Pronation siger noget om hvordan din fod bevæger sig gennem løbet. Forskellige bevægelsesmønstre stiller forskellige krav til egenskaberne ved løbeskoen, og det er vigtigt du vælger en sko som er tilpasset præcist til dit skridt.

 

Type underlag

Uanset om du løber rundt i asfaltjunglen, eller foretrækker at nyde naturen på små skovstier, vil dette være vigtigt for valget af sko.

Sko som er beregnet til løb på hårdt underlag, vil have mere dæmpning, opleves blødere i sålen, og gerne have en luftigere overdel, med bedre egenskaber for udluftning.

Løber du primært på stier, er det derimod smart at have en sko med lav profil, og en grovere ydersål med god gribeevne, således du får bedst mulig kontakt med underlaget, og godt greb også på glat underlag med mange rødder og sten.

 

Langture, korte ture, intervaller eller konkurrence?

Om du løber lange ture, korte ture, intervaller, eller skal konkurrere, vil dette også spille ind når det gælder valget af sko.

Langturs-sko: Generelt vil såkaldte langturs-sko, som er noget tungere, bedre dæmpet, og mere stabile, være det bedste valg til de længere ture. Specielt gælder dette for dig som kun løber ind i mellem, men ikke dyrker det meget aktivt.

Letvægts-sko: Denne type løbesko er, som navnet antyder lidt lettere, giver lidt mindre dæmpning, lidt mindre stabilitet, men en bedre løbsfølelse. Til intervaltræning, kortere og hurtigere ture vil letvægtssko blive en favorit. For dig som løber meget, og er let i kroppen, kan dette også være et godt alternativ til de længere ture. For motionisten som skal deltage i gadeløb, kan denne type sko desuden være bedre end en konkurrencesko. Den er lettere end langturs-skoen, men mere skånsom og bedre dæmpet end konkurrence-skoen.

Konkurrence-sko: Dette er de letteste løbesko du finder. Her er dæmpning og stabilitet ofte ofret til fordel for at give en enestående løbsoplevelse. Du bør have løbet ganske meget, og have brugt en letvægtssko et stykke tid, før du begynder at løbe med denne slags sko.

 

Husk at løbesko er letfordærvelige

Har du planer om at begynde at løbe, bør du ikke støve støvet af de 10 år gamle løbesko. Mellemsålen i løbesko er ofte lavet af EVA (etyl-vinylacetat), et skummateriale som over tid bliver stift og porøst, og mister de dæmpende egeneskaber, uafhængig af om du har brugt dem eller ej. For at undgå skader og en dårlig løbsoplevelse, bør du derfor investere i nye sko, hvis du har tænkt dig at begynde at løbe igen.

Efter 1200-1500 km løb bør du udskifte dine sko. Det svarer til at en gennemsnitsløber skifter sko en gang om året, hvis du løber en 3-4 gange pr. uge.

Løber du mere end dette, vil vi anbefale du har to par sko at skifte imellem, for eksempel en langturs-sko til de længere ture, og en letvægtssko til de kortere ture og intervaltræningen. På din løbetur har du mulighed for at få nogle fantastiske naturoplevelser.

 

Rigtig tøj giver en bedre løbeoplevelse

Der findes stadig dem som sværger til T-Shirts og løbebukser i bomuld, som absorberer fugtighed, og føles tungere og tungere jo mere du sveder, men der bliver stadig færre af dem. Har du først prøvet en løbetur i teknisk løbetøj, er chancen stor for at du vil sige farvel til dit bomuldstøj.

Se vores udvalg af løbe og træningstøj her 

 

Hvorfor så foretrække teknisk tøj?

Åndbart- og fugttransporterende egenskaber:

De fleste T-Shirts, undertrøjer, tights og shorts beregnet til løb, er lavet af syntetiske materialer som polyester og polyamid, og bruger i tillæg moderne materialeteknologi for at optimere tøjets egenskaber.

Materialerne har gode åndbare, og fugttransporterende egenskaber. Det betyder at når du sveder, så vil materialet trække fugten væk fra huden, og slippe den ud af tøjet. Det gør at du vil føle dig meget mere tør, og komfortabel i din træning.

 

Total bevægelsesfrihed:

Teknisk løbetøj er designet for at give bedst mulig bevægelsesfrihed i løbsretningen. Du må ikke føle at tøjet kommer i vejen for dig når du løber.

 

Hvilken slags tøj skal du bruge til løbeturen?

Hvilken slags tøj du skal bruge til din løbetur afhænger først og fremmest af vejrforhold, temperatur og dine personlige præferencer. Nogen løber i shorts og T-Shirts udendørs næsten hele året, og andre fryser lettere og har brug for varmere tøj.

Om sommeren, eller indendørs er det nok med løbetights eller løbeshorts, og en T-Shirt eller undertrøje med tekniske egenskaber.

Ude i koldt vejr er det ikke nok for de fleste.

Som hovedregel bør du derfor klæde dig på efter lag på lag princippet når du træner ude i køligt efterårs- eller vintervejr.

 

Inderste lag: Dette lag har som primær opgave at transportere fugt væk fra huden og til det næste tøjlag, eller ud i luften hvis du kun har et lag på. Laget bør bestå af løbetights (evt. løbeshorts) og en teknisk løbetrøje. En superundertøj er et godt alternativ som inderste lag. Er du ekstra frossen, kan en tynd merino-uldtrøje fungere, men eftersom du skal være i gang hele tiden, vil uld hurtig opleves som alt for varm.

Mellemlag: Dette isolerende lag bør være forbeholdt de aller koldeste dage. Hvis ikke kan du hurtigt føle dig alt for varm og klam.Mellemlagstøj må, ligesom inderste lag, have gode åndbare egenskaber. Hvis ikke, vil fugten fra huden stoppe her, sætte sig i tøjet, og gøre du føler dig både våd og kold.

Yderlaget: Det yderste lag, løbejakken, har som funktion, at beskytte dig mod elementerne, som regn og vind. Samtidig er det vigtigt at den ikke er for tæt, for du vil have den skal lade overskudsvarme og fugtigheden slippe ud. En vandtæt skaljakke vil for eksempel opleves alt for tæt og klam når du løber. Jakker specialdesignet til løb, vil i langt større grad varetage balancen mellem beskyttelse fra vejr og vind, og de gode åndbare egenskaber.

 

Tilbehør: Er det trist og koldt, er det altid en god idé med et par løbehandsker, en hue eller pandebånd, og eventuelt et rør (halsedisse) til halsen.

 

Husk!

Den bedste indikator for at du har klædt dig rigtig på til løb i koldt vejr, er at du fryser lidt før du begynder løbeturen. Da vil du føle dig passende varm og komfortabel så snart du har sat i gang.

 

Glem ikke tekniske sokker og undertøj: Igen er bomuld absolut ikke at anbefale. Bomuldssokker betyder ofte kortere vej til gnavesår og vabler, da de bliver våde og tunge, og ikke slipper fugt og dermed let skaber friktion og irritation af huden. Heller ikke bomuldstrusser giver den gode oplevelse. Byt hellere bomulden ud med en syntetisk sok og trusse, som transporterer fugt, og giver en bedre løbeoplevelse.

 

Til damerne: En god sports-bh er et absolut must! Løbning giver en stor belastning på brysterne, og foruden de æstetisk ulemper det har, kan det opleves både smertefuldt og ubehageligt at løbe, hvis du bruger en bh med dårlig støtte.

 

Kort opsummeret – har du disse ting i dit garderobeskab, er du godt rustet til løb hele året igennem, både inde og ude:

- Kun til damene: En god sports-bh med meget støtte

- Teknisk undertøj

- Løbesokker

- Teknisk t-shirt/ løbetrøje

- Løbetights eller løbeshorts

- Løbejakke

- Tynd hue eller pandebånd

- Løbehandsker

- Kasket

 

Træn rigtig med pulsur

Du kan sagtens løbe uden et pulsur, men det er sjovere at løbe med. Få mere ud af træningen når du løber med et pulsur. Med hjælp fra pulsmåleren er det også lettere at træne rigtigt, og dermed få en hurtigere fremgang.

Der tales meget om forskellige pulszoner i løbning. Hvor høj din puls er i forhold til din makspuls, vil have meget at sige for hvor effektiv din træning er. Særlige nye løbere vil have en tendens til at løbe for hårdt på, med for høj puls. Pulsuret hjælper dig til at regulerer tempoet, så du ligger på den rigtige intensitet.

Ved hjælp af pulsuret vil du langt nemmere kunne træne i det rette tempo både med hensyn til hvad dine træningsmål er, og med tanke på din dagsform. Er du lidt slidt eller småsyg, vil din puls ofte stige hurtigere, og ved at følge din puls kan du tage hensyn til dette i din træning.

Vælg pulsur ud fra dine specifikke behov Der findes pulsure i alle prisklasser, fra de mest enkle basis ure, som kun opgiver puls, kalorietælling og alm. ur, til de avancerede multisportsure med GPS og mulighed for at måle alt det du skal bruge i din træning.

Mange pulsure er desuden udstyret med mulighed for at logge træningen digitalt, så du kan følge din fremgang over tid.

Når du skal købe pulsur, er det vigtigt du kortlægger hvilke behov du har, og vælge et ur som tilfredsstiller dine behov. Vælger du et ur som er for enkelt i forhold til hvad du ønsker, så bliver du hurtigt misfornøjet. På samme måde vil et alt for avanceret ur ofte dræbe lysten til at bruge det.

Hos XXL hjælper vi dig med at finde det pulsur som passer til dit behov.

Se vores udvalg af træningsure her

 

Andre smarte gadgets til din løbetur (og derefter)

Musikentusiast? Hvis du er typen som har brug for musik for at motivere dig, kan et løbearmbånd til telefonen være en god investering.

 

Har du brug for vand undervejs? Funktionelle drikkebælter med nogle små flasker fikser udfordringen, uden at være i vejen for dit løb. Bekymret for ildelugtende sko? Efter mange km, og meget fodsved, er vejen til ildelugtende sko relativt kort. Løsningen er ikke at putte skoene i vaskemaskinen. Det kan både krympe stoffet på skoene, og forringe kvaliteten på mellemsålen, som ødelægger dæmpningen. Sæt hellere skoen ud for at få lufte, eller lad den få en tur i fryseren. Spray skodeoderant på, og du vil se at skoene bliver meget friskere igen.

 

Ti minutters reglen

Så er det kun tilbage at komme ud og nyde følelsen af ​​en god løbetur, eller en hård interval session.

Tag disse enkle råd med på vejen til at blive en rigtig løbeentusiast:

- Ti minutters reglen: Havde du egentlig tænkt dig at tage ud på en løbetur, men synes at kroppen er små tung, og at sofaen frister mere? Få træningstøjet på, og kom ud med dig. Løb roligt i 10 min. Er du fortsat lige umotiveret, skal du droppe træningen, og slå dig ned i sofaen. Men chancen er stor for at du pludselig bliver bidt af at skulle gennemføre, når du først kommer ud.

- Gradvis progression: Det er let at blive ivrig når man begynder at træne, men husk du gradvist må vende kroppen til at tåle belastningen hvis du ikke har trænet før, eller har haft en lang pause. Hvis du ikke gradvist bygger dig op, kan vejen til overbelastning og skader være kort. - Lyt til din krop!

 

God tur

Guides, Tips & Råd
Til toppen